Dag 1 en 2 Jomtien/Pattaya

27 oktober 2011 - Kronenberg, Nederland

27-10-2011 Jomtien,

Vandaag reden we met z’n alle naar Jomtien toe. Dit omdat we geen risico wilde lopen met de dreigende overstromingen in Bangkok. Tot op heden (28-10) zijn de straten waar wij zouden verblijven nog steeds droog.

De rit van Bangkok naar Jomtien duurde zo’n 2 uur. Om de tijd te doden hebben we een spelletje Chinees dammen gespeeld. Jammer genoeg verloren, maar de tijd was wel snel om. Eenmaal aangekomen in ons hotel, Jomtien Thani, hebben we onze zwemkleren aangetrokken en zijn we naar het strand gegaan. Hier hebben we heerlijk gezwommen in de Golf van Thailand. Af en toe werden we wel lastig gevallen door wat voorbij zwemmende kwalletjes. Rond een uur of 4 zijn we terug gelopen naar het hotel om nog even een verfrissende duik in het zwembad te nemen.

’s Avonds hebben we besloten om scooters te huren. Deze hadden we dan voor de avond en de dag er na. Kosten met volle tank 10€. Met deze scooters zijn we naar de bekendste straat van Pattaya gereden, Walking Street. Keep walking, By Johnny Walker. Dit is een strip vol Gogo bars, Pool bars, Beer gardens en gezellige cafeetjes. Hier hebben we eerst gegeten en daarna hebben we het nachtleven van Pattaya verkend. Op Walking street heb je veel bars waar je goed kunt poolen. Dit hebben we ook gedaan in competitie vorm. Natuurlijk gewonnen, haha just got Lucky.

Omdat iedereen toch nog wel vermoeid was van de reis hebben we besloten rond half 12 naar huis te rijden. Wat een ervaring. Zo’n chaos maar toch let iedereen goed op je. Ook het links rijden valt niet altijd mee. Wel tof dat je gewoon links en rechts overal voorbij kunt scheuren en dat niemand ergens van op kijkt. Hier geld ook de regel voorrang neem je. Dat krijg je niet! Af en toe moest je wel wat lef hier voor hebben om gewoon je scooter ervoor te gooien en lak te hebben aan diegene achter je. In Nederland word je dan een arrogante/asociale bestuurder genoemd. Hier doen ze niet anders.

Eenmaal thuis gekomen, hebben we nog wat nagepraat over onze eerste ervaringen hier in Jomtien/Pattaya en daarna zijn we lekker gaan slapen.

28-10-2011 Sight-Seeing Jomtien/Pattaya

7 uur, de wekker gaat. Troehoep! Dat was een uur te vroeg. Nog een uurtje lekker geslapen, klaar gemaakt en genoten van een heerlijk Engels ontbijtje. Vandaag een drukke dag voor de boeg. Roy had voor ons een leuke route uitgestippeld met daarlangs allerlei bezienswaardigheden.

Met de scootertjes vertrokken we vanuit ons hotel richting ‘’The Big Budha’’. Dit is een groot standbeeld van de Budha. Wat mooi goud is geschilderd. Vanuit hier had je ook een mooi uitzicht over de stad. Ook hebben we hier de zegen van de Monnik ontvangen. Dit was best speciaal. Je werd gezegend met heilig water en kreeg daarna een bandje. De Monnik vroeg nog waar ik vandaan kwam. Toen ik zei Holland, antwoordde hij: ‘’ ahh 2nd in worldcup’’. Best een stoere monnik dus. Na de zegen van de monnik reden we een stukje verder de heuvel af richting een Chinese tempel. Ook deze was erg mooi gedetailleerd en goud beschilderd. Er was hier ook een Chinees klaslokaal te zien met daarin de grondlegger van het onderwijs Confucius. Hij had lange tijd voor Chr. al ideeën over onderwijs en is er ook mee gestart om kinderen en mensen dingen te gaan leren. Hij werd namelijk slim geboren en wilden zijn wijsheid niet alleen delen met andere mensen maar deze ook doorgeven en aanleren.

Vanuit de Chinese tempel crosten we verder richting een mooi viewing point op een berg. Hier stond nog een mooi standbeeld van een beroemde Thaise navy admiraal. Hiervandaan kon je mooi de stad en het strand bekijken. Ik heb hier echt genoten van het mooie uitzicht over de stad. Het was de hele dag erg warm, 33 graden, dus zochten we even een terrasje wat in de schaduw lag en hier hebben we toen even wat gedronken.

Bijgekomen en al tuften we weer verder in de richting van ‘’The Sanctuary of Truth’’. Dit beloofde het hoogte punt van de dag te worden. Het is een immens bouwwerk wat helemaal gemaakt is van hout. De Thaise gids dacht dat het over 20 jaar wel af zou zijn. Het zag er nu al geweldig uit, dus ben benieuwd hoe het er dan over 20 jaar wel niet uit zal zien. Eerst hadden ze een rijke eigenaar die alles zelf betaalde. Deze is inmiddels overleden en nu moeten ze het bouwwerk dus voltooien met eigen gelden. Veelal afkomstig van bezoekende toeristen. We zijn hier rond om heen gereden op de rug van een olifant. Wederom een bijzondere ervaring. Na deze tocht hebben we binnen nog even rond gekeken en mooie foto’s gemaakt van de uit hout gebeitelde figuren. Echt een aanrader voor iedereen die hier een keer naartoe gaat.

Na het bezoek aan dit mooie bouwwerk hadden we nog een behoorlijke reis voor de boeg. Het aantal kilometers valt hier wel mee alleen door het drukke verkeer kom je niet altijd even gemakkelijk heen. Zonder krassen en kleerscheuren, ofja wel m’n been verbrand aan die puin heette knalpijp, keerde we weer terug bij ons hotel waar we de scooters afleverde.

’s Avonds zouden we gaan eten met John en Thomas Mertz. Hiervoor werden we al om kwart voor 5 op gehaald. We moesten ons dus haasten.

Voordat we gingen eten bezochten we eerst met z’n allen de Pattaya sky tower. Dit is het hoogste punt van heel Pattaya en Jomtien. De toren is zo’n 170 meter hoog. Vanuit hier had je dus nog een mooier uitzicht over de stad dan vanuit het view point waar we eerder deze dag geweest waren. Ook kon je de zonsondergang prachtig zien en vastleggen op beeld. Het was jammer dat je de zon niet helemaal weg zag zakken in de zee. Dit kwam doordat er veel bewolking was. Dit zorgde dan weer wel voor een mooie rode gloed. Ook de eilandjes voor de kust werden hierdoor mooi belicht.

Vanuit deze toren kon je op verschillende manieren omlaag gaan. De meesten kozen er voor om met de lift te gaan. Roy, Roy en ik hebben er voor gekozen om van deze toren omlaag te tokkelen. Je kreeg eerst een stevig tuigje aan waarna je aan een katrol werd vastgemaakt wat over verschillende kabels naar beneden gleed. Eenmaal vastgezet kon je op een plateau gaan zitten waar je vanaf moest springen. Dat was echt super gaaf om te doen. Het was een hele lange vlucht naar beneden toe en je keek mooi na de zee toe en zag de zon verder achter de horizon verdwijnen.

Hierna gingen we lekker eten. Ook deze avond was het eten weer heerlijk. De Thaise keuken is bij deze goedgekeurd. Alleen mag het af en toe wel ietsje minder pittig. Het Thaise bier is ook goedgekeurd. De Singha smaakte weer heerlijk. Al is het wel even wennen om bier met ijsklontjes erin te drinken. Maar ja lauw bier dat smaakt helemaal niet. En met ijsklontjes erin smaakt het prima.

Na het lekkere eten hebben we besloten om vandaag op tijd naar het hotel te gaan om zo de broodnodige nachtrust te pakken.

Dit was een dag met vele indrukken, nieuwe ervaringen en mooie bezienswaardigheden. Kortom een dag om nooit te vergeten.

1. Oma en Opa:
    30 oktober 2011
    Hoi Dennis.

Volgen je verhaal al veel meegemaakt en gezien.
    De fotos waren ook mooi.
    Hier is alles goed.
    Gr, Oma en Opa
  2. Kris:
    31 oktober 2011
    Hey Dennis!!!

Leuk um te leaze det ge t nar ow zin het doar!! & gelukkig gen last van t hoge water!!! Sjiek sjiek!!! Geniet dr ma lekker van en ik zal ow verhaaltjes regelmatig volgen!!!

Groetjes Kris!!