What's the Capital of Thailand....? BANGKOK

23 januari 2012 - Kronenberg, Nederland

Laatste drie dagen Bangkok:
16-01-2012 Dag 1
Na een moeizaam afscheid verlieten we Jomtien met een gemengd gevoel. Het is leuk om weer naar huis te gaan en om weer nieuwe dingen te gaan zien maar het deed toch wel pijn om de plaatst die je bijna 3 maanden ‘’thuis’’ hebt genoemd te moeten verlaten.
Rond de middag kwamen we aan in Bangkok. We zouden toen om 1 uur richting het Grand Palace gaan. Helaas vertelde de mensen ons hier dat deze op tijd ging sluiten vandaag en dat er geen mogelijkheid meer was door het drukke verkeer en met nog steeds delen onder water om daar te komen. Toen hebben we besloten om daar woensdag moren op de dag van vertrek nog naar toe te gaan. De rest van de middag hebben we lekker gepoold in de kroeg die Soi 8 heet. Voor het eerst is een kroeg waar ze bier van de tap hadden. Zelfs Erdinger was er te verkrijgen op de tap. Niets te klagen dus. Al had ik me mijn eerste middagje Bangkok iets anders voorgesteld.
’s Avonds zijn we op tijd gaan slapen. Omdat we morgen om 05.30 op moeten staan om deel te kunnen nemen aan de Co van Kessel fietstour door Bangkok. Ben benieuwd wat we allemaal gaan zien in China Town en omstreken.
17-01-2012 Dag 2:
Vanmorgen ging de wekker al erg vroeg. Dat was wel weer even wennen na het vele uitslapen wat we gewend waren van Jomtien. Om 6 uur namen we de taxi richting het Grand China Hotel. Van hieruit startte de Co van Kessel fietstocht. We kregen eerst koffie en uitleg over hoe we moesten fietsen. Als een slang  met zijn allen achter elkaar. We begonnen met een fietstochtje door de markstraten van China Town. Dit gedeelte van de stad is momenteel mooi versierd met vlaggen en lampions omdat volgende week het Chinese Nieuwjaar gevierd wordt. In de wijk China town liggen veel Chinese markten waar ze vooral kruiden, groenten en vlees verkopen. De fiets tocht was erg leuk om te doen omdat het ons bracht op plaatsen in Bangkok waar je zelf anders nooit zou komen. We fietsten door allemaal smalle steegjes en drukke marktjes. Erg leuk om te zien. Ook kwamen we onderweg nog langs 2 basisscholen waar we even keken na de dagopening en zagen we een aantal mooie Wats.
Toen we een tijdje door China Town hadden gefietst gingen we richting de rivier die Bangkok in 2e deelt de, Chao Phraya rivier. Op de pier werden onze fietsten op de veerboot gezet en hiermee werden we naar de overkant gebracht. Hier fietsten we nog een stukje door wijken waar arme arbeiders wonen. Zij wonen aan de overkant van de rivier omdat de huizen hier goedkoop zijn. Een huis kost hier ongeveer 22.000 euro. Daarvoor krijg je 2 slaapkamers, badkamer, woonkamer, keuken en garage. Ook zit er buiten om het huis nog een kleine tuin. De meeste mensen wonen hier dus graag. Het is er rustig en goedkoop wonen. Door deze wijken stromen ook allerlei kanalen. Bangkok werd vroeger immers  het Venetië van het Oosten genoemd. Het was voor ons duidelijk te zien waarom. Een longtail boot bracht ons door deze grachten naar het platteland van Bangkok. Hier konden we zien hoe de boeren rijst en andere gewassen verbouwden. De oogst dit jaar was totaal mislukt door de overstromingen. De gids vertelde ons dat het bezaaien van een akker ongeveer 22.000 baht koste. Laat staan wat het daarna nog aan arbeid kost en aan wat de omzet hiervan zou zijn. De overheid komt de boeren nu tegemoet door hun 10.000 baht te betalen voor hun mislukte oogst. Hier hebben ze niet echt veel aan dus.
Nadat we het platteland bekeken hadden door er een fietstocht doorheen te maken gingen we weer verder met de boot. We moesten immers weer terug na China town en om daar te geraken moesten we de grote rivier weer over steken. Tijdens deze toch voeren we langs het  Grand palace, Wat Pho en Wat Arun. Schitterend om te zien. Vooral Wat Arun kon je mooi zien vanuit het water. Net voor dat we aanmeerde zagen we ook nog de toren die terug komt in de film de Hangover 2 Le Bua genaamd. Dit is een extreem duur hotel waar alleen de alle rijkste verblijven. Ook leuk om even mee gepikt te hebben.
Als laatste restte ons nog de fietstocht terug naar de fietsenstalling van Co van Kessel. Wederom fietsten we door tal van steegjes en kwamen we langs vele markten.  Rond 12 uur waren we weer terug bij Co van Kessel. Vanuit hier hebben we toen de taxi terug gepakt naar ons hotel. Dit was nog niet zo makkelijk als het lijkt. We hadden eerst een Tuk Tuk die ons wilde brengen alleen wilde hij ons eerst naar allerlei winkeltjes brengen om benzine bonnen te scoren. Het zit namelijk zo als de chauffeur daar mensen aflevert krijgt hij van de winkeleigenaar bonnetjes voor gratis benzine. Toen we dit hoorde zijn we meteen uitgestapt en in een normale taxi gestapt die ons toen ook meteen terug bracht naar het hotel.
’s Middags hebbe Roy en ik even gezwommen tot een uur of 3. Het weer was niet zo heel goed dus daarom hebben we toen maar besloten om in Soi 8 te gaan poolen. Hier hadden we gister middag ook al gepoold en dat beviel goed. Na het poolen zijn we samen gaan eten en daarna ’s Avonds op tijd naar bed gegaan. Morgen willen we namelijk nog graag Grand Palace en Wat Pho van binnen gaan bekijken.
18-01-2012 Dag 3:
Vanmorgen gingen we rond 9 uur met de taxi richting Grand Palace. Deze rit duurde ongeveer een half uur. Aangekomen bij het Grand Palace werd ons meteen verteld dat het weer gesloten was voor een bijeenkomst van monniken en dat het na 12 uur open zou zijn. Deze gids boot ons toen aan om ons ronde te leiden door Wat Pho, The Standing Budha en The Golden Mountain. Hij bracht ons eerst naar de Standing Budha. Dit is een enorm gouden beeld van een staande Budha. Dit was opzich wel leuk om even te zien maar niet echt super. Hierna begon het gezeik weer. Hij wilde ons weer eerst na een aantal winkels brengen voordat we na Wat Pho zouden gaan. Dit hebben we toen maar gedaan omdat het niet lang zou duren. Achteraf hebben we ongeveer een uur rond gereden en een aantal winkeltjes gezien. O.a. een diamanten winkel waar we konden zien hoe ze deze deden polijsten en bewerken. Doordat we zoveel winkeltjes afgingen zagen we ook nog veel van het oude centrum van Bangkok omdat de Tuk Tuk van hot naar haar reed. Onderweg hebben we een aantal mooie dingen gezien. Maar ja nog steeds niet waar we voor kwamen. Na een uur rond rijden bracht hij ons dan toch eindelijk naar Wat Pho toe. We hadden al zo’n vermoeden dat The Golden Mountain er niet meer in zou zitten en dat we deze taxi chauffeur ook nooit meer zouden zien.
Wat Pho is een erg mooie wat bestaande uit een aantal gebouwen. Het belangrijkste hier is de slapende Budha. Dit is een enorm gouden beeld van een liggende Budha op een nog groter voetstuk. Deze Liggende Budha is zeker 5 meter hoog en 30 meter lang. Enorm dus.  Verder zijn er ook nog een aantal mooie pagoda’s te zien en er staat ook een schaalmodel van Angkor Wat. Dit was wel leuk om te zien omdat we er nog niet zo lang geleden zelf geweest zijn. Toen we buiten kwamen bij Wat Pho werd ons vermoeden bevestigd. De Tuk Tuk chauffeur was in geen velden of wegen meer te bekennen. De golden mountain hebben we dus ook niet meer gezien. We hadden ook niet meer zo heel veel tijd over dus eigenlijk kwam dit wel goed uit. We moesten immers het Grand Palace ook  nog gaan bezichtigen.
Poging 2 om het Grand Palace binnen te komen was wel succesvol. Wederom probeerde iemand ons aan te deur wijs te maken dat het gesloten was en dat we wel met hem mee konden om andere dingen te gaan bekijken. Hier zijn we dit keer niet meer in getrapt. We zijn toen gewoon na binnen gelopen en wat we dachten bleek ook waar te zijn. Het was gewoon open en we konden meteen naar binnen. Ik moest echter nog wel eerst een lange broek huren omdat je er met korte broek niet naar binnen mocht. Het complex is echt mega groot en binnen de muren van het paleis staan tal van schitterende gebouwen. Waaronder Wat Phra Kaew met daarin de smaragden Budha. Dit is het meest vereerde Budha beeldje van van heel Thailand. Het is een groen beeld met gouden versieringen wat hoog op een toren staat binnenin de Wat. Alle Thai die na binnen gaan kruipen er op hun knieën naar toe en maken dan een diepe buiging. Ook de terug weg leggen ze af op de knieën. Ze kruipen nu wel achteruit. Omdat ze nooit met de onderkant van hun voeten na de Budha mogen wijzen. Dit wordt door deThai namelijk als het meest onreine gedeelte van het lichaam beschouwd. Het hoofd is het heiligst. Thai vinden het daarom ook niet leuk als je het hoofd van hun aanraakt.
Na de wat liepen we door naar het Grand Palace zelf. We mochten een kijkje nemen in de troon zaal en in de tuinen eromheen. De rest van de vertrekken bleven gesloten voor ons. Toch was het nog steeds prachtig om te zien hoe alles tot in de puntjes gedecoreerd is en bekleed is met bladgoud.
Rond een uur of 2 hadden we alles wel gezien en toen zijn we met de taxi terug gegaan naar ons hotel. Hier hebben we de rest van de middag op de labtops filmpjes gekeken en op internet gezeten. Rond half 9 werden we opgehaald om na het vliegveld te gaan waar onze vlucht om 23.59 zou vertrekken. In de vertrekhal kwamen we Lisanne tegen en vanuit daar zijn we met z’n 3e na de incheck balie gelopen om onze koffers af te geven.
Na het afgeven van de koffers hebben we nog even wat gegeten en zijn we richting onze gate gegaan. De tijd vloog echt voorbij en voor we het wisten zaten we al in de lucht richting Nederland. In begin zag ik wel op tegen de lange reis (12uur) maar na een kwartier sliep ik al en werd weer pas wakker toen we nog maar 4 uurtjes hoefden te vliegen. Ideaal dus. Hierna ben ik weer in slaap gevallen en werd ik weer wakker toen het nog maar 1.30 uur was..:). Toen kon ik ook echt niet meer slapen omdat ik de slaap gewoon uit had. Dus ben ik maar wat gaan klooien met dat schermpje van in de stoel voor je zit. Wat spelletjes gespeeld en muziek geluisterd. Zo gingen de laatste 1.30 uur ook snel voorbij.