....Chiang Mai....

4 december 2011 - Chiang Mai, Thailand

‘’The Rose of the North’’:

Toen we terug waren van stage heb ik snel mijn tas in gepakt want we werden namelijk al om 3 uur opgehaald om naar het vliegveld in Bangkok gebracht te worden. Dit is ongeveer 2 uurtjes rijden. Voor een privé busje betaal je dan iets meer als 10 euro p.p. niet veel dus. Om 18.40 vertrok ons vliegtuig in de richting van Chiang Mai waar we tegen de klok van 8u geland zijn. Hier stond toen al een meneer ons op te wachten die ons snel naar het hotel heeft gebracht. Het hotel zag er goed uit. Tenminste dat dachten we. Na nadere inspectie zagen we dat er op de kamers nogal veel insecten rond vlogen en kropen. We hebben zelfs 2 salamanders moeten verjagen. Nadat dit gebeurd was zijn we naar het centrum van Chiang Mai gegaan en hebben we wat souvenirtjes gekocht op 1 van de vele nightbazaars.

Rond de klok van 11 zijn we weer terug gegaan naar ons hotel. Morgen worden we om 8 uur opgehaald en naar Doi Ithanon gebracht. De hoogste berg van Thailand. De eerste indruk van Chiang Mai was goed. Alleen wel wat veel winkeltjes en kraampjes met dezelfde ‘’rommel’’.

01-12-2011 Doi Ithanon:

Om 8 uur werden we vandaag opgehaald om naar Doi Ithanon national park te gaan. Doi Ithanon is de hoogste berg van Thailand. Onderweg naar boven zijn er van allerlei leuken dingen te zien. Deze hebben we in de volgende volgorde bezocht.

Waterval Wachirathan:

Dit is een waterval die net als Erawan uit meerdere trappen bestaat. Alleen is hier het water lang niet zo helder. Het stroomt hier wel veel harder en massaler omlaag. Ik ben een helemaal tot boven gelopen en heb een aantal mooie foto’s kunnen maken. Het was wel een vermoeiende tocht. Want omdat we maar een half uur hadden bij deze waterval heb ik een groot stuk moeten rennen om op tijd weer terug bij de bus te zijn. Het was deze inspanning wel waard omdat in onderweg veel mooie stukken van de waterval heb kunnen zien.

Burmees Karen volk, Sobhad village:

Na de eerste waterval hebben we het karen volk bezocht wat in de buurt van deze waterval leeft. Ze leven vooral van hun eigen rijstbouw, fruitteelt en de kippen en andere dieren die ze houden. Ook maken ze eigen kruiden thee en koffie. De rijstvelden waren wel leuk om te zien omdat je berg af een mooi uitzicht had over de verschillende terrassen waarin de rijst groeide. Voor de rest stelde dit niet veel voor. Snel door naar het volgende dus.!

Waterval Sirithan:

In tegenstelling tot de eerste waterval had deze slechts 1 niveau. Maar wel een niveau waar een hoop water vanaf kwam denderen. Hier kregen we even tijd om wat foto’s te maken. Rondlopen kon er niet echt omdat het overal erg glad en gevaarlijk was. Deze waterval was wel leuk om even gezien te hebben. Maar Erawan blijft toch de mooiste!

Chinees opium volk:

Na de 2e waterval gingen we een Chinees volk bezoeken wal al lange tijd in Thailand woont. In eerste instantie leefde dit volk vooral door te dealen in Opium. Dit gebeurt nu echter niet meer. Nu verdienen ze de kost door souvenirtjes te verkopen aan de vele toeristen die er dagelijks langs komen. Ik heb hier heerlijke aardbeien gegeten. Want een beetje gezond eten kan af en toe geen kwaad.

Lunch:

De lunch hebben we gegeten in een restaurantje verder de berg op. Hier kregen we lekkere ‘’Flied lice’’ (fried rice) zoals ze dat hier zeggen met omelet en kip.

Doi Ithanon:

Na de lunch vervolgde we onze trip richting de top van Doi Ithanon die ligt op zo’n 2565 meter hoogte. Vanuit hier zouden we een heel mooi uitzicht hebben. Helaas was het vandaag erg bewolkt en konden we vanaf de top niet veel zien. Op de top van de berg was het 12 graden. Best koud dus om in je T-shirtje en korte broek rond te lopen. Op de top van de berg is ook de radar installatie van de Thaise luchtmacht gevestigd. Vanuit hier bewaken ze hun eigen luchtruim. Hier mochten we helaas geen foto’s van maken.

Pagoda Koning en Koningin:

Als laatste vandaag stonden de pagoda’s van de koning en koningin op het programma. Dit zijn spitse torentjes gebouwd ter ere van de 60ste verjaardag van de koning en zijn een geschenk van de Thaise luchtmacht. De pagoda van de koning is 5 meter hoger omdat de koning ook 5 jaar ouder is als de koningin. Beide pagoda’s waren erg mooi en zijn gebouwd op een unieke plek. Vanuit hier hadden we gelukkig wel een redelijk uitzicht over het dal omdat we nu onder de wolken door konden kijken. Het uitzicht hier was erg mooi. Ook de tuintjes rondom de pagoda’s waren erg mooi en goed onderhouden.

’s Avonds zijn we in Chiang Mai lekker pizza gaan eten. Deze smaakte erg goed en was ook nog eens niet duur. Een win win situatie dus. De meiden zijn hierna weer gaan winkelen in een van de vele marktjes. Roy en ik zijn gaan poolen in een van de weinige cafeetjes die er in Chiang Mai te vinden zijn. Dit is wel een groot verschil tussen Jomtien/Pattaya en Chiang Mai. In Chiang Mai is het veel rustiger en moet je echt zoeken naar een café waar je kunt poolen. Het weer in Chiang Mai is echter wel een stuk beter. Hier is het iedere dag rond de 25 graden en het koelt snachts af naar zo’n 12 graden.

02-12-2011 Doi Suthep

Na het ontbijt werden we om half 9 opgehaald. Vandaag konden we wat later beginnen omdat we maar een programma hadden voor een halve dag. We gingen vandaag namelijk naar Doi Suthep. Het symbool van Chiang Mai. De Thai zeggen dat als je deze tempel niet hebt gezien dat je dan ook niet

Het paleis van Bhubing:

Voordat we naar Doi Suthep gingen hebben we nog eerst een korte stop gemaakt bij het paleis van Bhubing. Deze man is ooit ook koning geweest van Thailand. Het was leuk om even door dit park heen te wandelen. Er waren mooie bloemen en vlinders te zien. Het paleis stelde echter niet zo heel veel voor. Het was een normaal huis. Niet zoals de andere paleizen in Thailand bekleed met goud en andere tierlantijntjes. Wel zou ik hier graag willen wonen. Want het was een erg mooi en rustig gebied.

Doi Suthep:

Het hoogte punt van de dag. Letterlijk en figuurlijk. Deze tempel ligt namelijk ook hoog in de bergen. Om er te komen moet je een lange weg naar boven afleggen. De gids had voor ons geregeld dat we met de lift konden. De terug weg ben ik toch maar met de trap gegaan omdat ik ook dit een keer wilde meemaken. De tempel was erg mooi versierd met mozaïek en veel Budha beelden. De pagoda in deze tempel was helemaal van goud en dit zag er door de verlichting van de zon schitterend uit. Vanuit de tempel had je ook een mooi uitzicht over de stad Chiang Mai. Hier wonen zo’n 5 miljoen mensen. De terugweg naar beneden via de trap ging snel. Het leek verder dan het in werkelijkheid was. Onderaan de trap stonden weer een hoop marktkraampjes waar we toen nog even langs zijn gelopen.

Rond 1uur waren we weer terug in ons hotel. Toen hebben we bij de receptie gevraagd of zij nog ideeën hadden over hoe wij onze middag nuttig konden besteden. Ze hebben ons toen een boottrip aangeraden over mae ping rivier die door Chiang Mai gaat. Het was leuk om met een longtail boot over de rivier te varen en vanuit de rivier de stad te bekijken. Het boeren dorpje wat we aan het einde van de trip te zien kregen was aardig. Hier kon je zien hoe de mensen rijstverbouwde en verwerkten.

Na de boottrip die ongeveer 2 uur duurde zijn we naar het oude centrum van Chiang Mai gegaan waar we nog enkele mooie Wats en tempels hebben bezocht. Vooral de 2e tempel met een oud klooster op een berg erbij was erg mooi. Misschien we de mooiste die we tot nog toe gezien hebben. Van binnen was de tempel ook heel mooi versierd met goud en er waren monniken met hun gezang bezig. Dit was ook wel leuk om een keer gezien en gehoord te hebben. Deze tempels heette achtereenvolgend: Wat chedi luang, Sao inthakil en Sao lak muang en als laatste zijn we naar Wat phra sing gegaan. Deze tempel was wel aardig. De Sao tempels waren verre weg het mooist om te zien. De ene was nog erg goed in takt en mooi onderhouden en versierd. De ander was een ruïne, wat hem niet minder mooi maakte.

03-11-2011 Chiang Rai van 07.00 tot 21.00

Chiang Rai, het beloofde een lange dag te worden, dat werd het ook maar wel een mooie lange dag. We hebben vandaag bij elkaar ongeveer zo’n 600 kilometer afgelegd om de dingen die we wouden zien te kunnen bezichtigen.

Hot spring:

De eerste stop die we maakten na een uur rijden was bij een hotspring. Hier spoot heet water de lucht in en lieven ook tal van stroompjes water met erg warm water. Op sommige stukjes was het water tussen de 70 en de 80 graden. Het water wat hier uit de grond kwam was zo warm omdat hier vroeger een actieve vulkaan had gestaan. Deze vulkaan was nu niet meer actief zodat er uitbarstinggevaar was maar hij was nog wel zo actief dat hij het water in de grond verwarmde tot zo’n 70 á 80 graden.

Witte tempel:

De witte tempel was nog anderhalf uur rijden van de hotspring. Aardig ver dus. Deze tempel is privé eigendom. Daarom is deze tempel ook zo verschillend van alle andere tempels. De tempel was er mooi om te zien. Jammer was het wel dat de zon niet scheen. Hierdoor kreeg je veel donkere foto’s. In de tempel waren aparte schilderingen aangebracht. Zo zag je bijvoorbeeld hoe een vliegtuig zich in het WTC boorde en hoe de andere toren aan het instorten was. Ook waren er schilderingen van Michael Jackson en Captain Jack Sparrow te zien. Niet echt schilderingen die je verwacht aan te treffen in een tempel. Dit maakte het wel leuk en levendig. Het was is een keer wat anders. Als alle andere tempels waarvan we er al zoveel gezien hebben.

Golden Triangle:

Dit is het 3 landenpunt waar Thailand, Laos en Myanmar van elkaar gescheiden worden door de Mekong rivier die helemaal van Tibet naar Vietnam stroomt. Dit is de 3e langste rivier van Azië. Hier zijn we met een bootje over heen gevaren en zo hebben we Myanmar en Laos wat beter kunnen zien. Dit was leuk om een keer gezien en ervaren te hebben. Vanuit de boot kon je ook de casino’s zien die de Thaise en Chinese handelaren in Laos en Myanmar gebouwd hadden. Als je genoeg betaalde zorgde het casino van Myanmar er voor dat je geen visum nodig had en dat niemand zou weten dat je ooit daar geweest was. Corruptie ten top dus!

Laos:

Tijdens de boottocht zijn we ook in Laos aan wal gegaan. In Myanmar kon dit niet omdat je daar een visum voor nodig had. In Laos deden ze hier niet zo moeilijk over. De plaats waar we aan wal gingen heette Done Xao. Hier was een leuke markt waar je enkele aparte dingen kon proeven. Zo maken de Laotiaanse mensen hoogst eigenaardige whisky. Diegene die ik heb geproefd was gemaakt van een Konings Cobra. Deze zat echter nog steeds in de kruik waaruit ze de whisky haalde. Ook de flesjes whisky die je daar kon kopen waren gevuld met een slang. De whisky was niet echt lekker maar ook niet vies. Het smaakte eigenlijk nergens naar. Ze hadden ook nog Schorpioenen whisky en whisky gemaakt van een tijgerpiemel. Deze heb ik niet geproefd. Ik kon het echter ook niet laten om even het Laotiaanse bier te proeven. Dit heette beer Lao. Het bier was niet echt lekker. Om maar niet te zeggen dat het niet te zuipen was. Ik ben daarom blij dat we niet in Laos zitten maar in Thailand waar je gewoon een lekkere Chang kunt drinken op zijn tijd. Haha.

Grenspost met Myanmar (Burma):

Na het bezoek aan Laos werden we naar een grenspost gebracht met Myanmar. Dit was tevens ook het meest noordelijke punt van Thailand waar je kon komen. De grens werd goed bewaakt en iedereen die erover wilde moest beschikken over een geldig visum en/of paspoort. Er was ook veel bewaking omdat er regelmatig Thaise en Birmese vluchtelingen, voornamelijk drugshandelaren, de grens probeerden over steken om zo aan justitie te ontkomen. Op de terug reis toen we Chiang Rai verlieten werd er door politie agenten ook regelmatig met zaklampen in onze bus geschenen om te checken of er geen verdachte spleetogen aan boort waren.

Long Necks:

Als laatste vandaag hebben we de Long Necks bezocht. Deze mensen komen oorspronkelijk ook uit Myanmar maar wonen nu al vele jaren in Thailand. De vrouwen van de Long Necks dragen dagelijks zware kettingen om hun hals. Deze wegen soms wel 5 kilo of meer. Hierdoor zakken de schouder omlaag en krijg je een langere nek. Als je hier eenmaal mee begint zul je dit de rest van je leven vol moeten houden omdat de nek naar verloop van tijd niet meer zonder de ondersteuning van de kettingen kan. Ook rekken sommige vrouwen hun oorlellen zo ver mogelijk uit. Dit doen ze door er een steeds grotere ring in te plaatsen met daaraan gewichten. Beide van deze dingen wordt hier beschouwd als mooi en aantrekkelijk.

Na het bezoek aan de Long Necks keerden we huiswaarts. We hadden nog een tocht van 3.5 uur voor de boeg. Uiteindelijk waren we rond 21.00 uur terug in ons hotel. Waar we wat gegeten hebben en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Het was een lange maar onvergetelijke dag. Waarvan we er hier al zoveel hebben meegemaakt!

04-11-2011

Het weekendje Chiang mai zit er al weer op. Vandaag vliegen we om 10 uur terug naar Bangkok vanwaar een taxi ons terug brengt naar ons hotel in Jomtien. Het is allemaal erg snel gegaan. Dit is alleen maar een goed teken denk ik zo. We hebben dit weekend weer super veel mooie dingen gezien en onvergetelijke ervaringen opgedaan.

De vlucht terug verliep prima en duurde iets meer als een uur. We waren rond half 3 weer terug in ons hotel. Waar we de rest van de middag lekker gerelaxt hebben en alle dingen op de computer hebben bij gewerkt. Dit was nog een hele klus omdat ik bijna 800 foto’s heb gemaakt en omdat er veel dingen hebben gezien die het waard zijn om over te schrijven.

Vanavond gaan we weer lekker uit eten en daarna lekker slapen en morgenvroeg of middag een keer wakker worden wanneer ons dat uitkomtJ en dan is het alweer feest want de Thaise koning is jarig…Hiep hiep hoeraa.. je kunt maar een rede hebben om een feestje te vieren…J Het schijnt hier wel echt een groot feest te zijn ben benieuwd of het kan tippen aan onze koninginnendag.

1. mam:
    4 december 2011
    Heej, wat een lang verhaal zeg. Wat heb je toch weer veel gezien. Ben benieuwd naar de foto's. Hiervoor moet ik even je zusje vragen om op face book te kijken. Is er nog wel plek om alle indrukken op te slaan? Er gebeurd zoveel in een korte tijd. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Blijf genieten van alles wat je daar meemaakt. Dikke knuf van ons allemaal. Doeii.