Eindelijk starten met onze echte Stage:

4 december 2011 - Jomtien, Thailand

28-11-2011 Eerste stage dag en verjaardag van ons mam:

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. We konden voor het eerst aan de slag op de basisschool waar we de komende periode 3 dagen in de week les gaan geven. Het is de bedoeling dat we in deze periode thematisch les gaan geven en aan de slag gaan met meervoudige intelligentie. De eerste les hebben we daarom gebruikt om kennis te maken met de leerlingen, het niveau een beetje in te schatten en om alvast een beetje te checken welke intelligenties de kinderen het meeste aanspreken.

Dit hebben we gedaan door een spellen circuit te maken van 6 spellen. Bij ieder spel kwamen dan andere intelligenties aanbod. Zoals muziekknap, rekenknap en taalknap. De kinderen kregen een formulier mee waarop ze konden invullen hoe leuk ze iedere tafel vonden. Aan het einde van de les haalde wij deze blaadjes op en zo konden we kijken wat voor dingen de kinderen het leukst vonden en welke intelligenties dus. De kinderen vonden deze les erg leuk. Ook ik vond het erg leuk om deze les aan de kinderen te geven. Het koste ons wel veel moeite om alles in goede banen te leiden. Dit komt omdat de kinderen het hier niet gewend zijn om met een roulatie systeem te werken en om zelfstandig opdrachten uit te voeren. Hier in Thailand zijn ze vooral gewend om te luisteren naar de leerkracht en daarna precies op de schrijven wat de leerkracht zegt dat ze op moeten schrijven. Een wereld van verschil dus. Zowel voor ons als voor de kinderen.

Na de lessen hebben we kort met de juffen door gesproken wat we wilde dat ze voor ons zouden kopiëren voor de volgende lessen die we de komende dagen zouden gaan geven. Zij zouden dit dan voor ons regelen, erg handig. De mensen op de school zijn heel aardig voor ons en doen er alles aan om de dingen zo goed mogelijk voor ons te regelen.

Ik kwam er ’s morgens ook achter dat ik niet meer kon pinnen. Toen we terug waren van stage heb ik daarom meteen mam gesmst en daarna met haar geskyped en zij zou dit dan voor mij proberen te regelen. Ik kan me leukere dingen voorstellen om te doen op je verjaardag, haha, maar toch bedanktJ. Tegen de avond kreeg ik toen van haar te horen dat mijn pas gescimd was. TROEHOEP! Dit was even minder om te horen. Gelukkig was er nog geen geld afgeschreven en kon ons mam naar Lisanne geld over maken en kon ik toch nog aan geld komen. Ben benieuwd hoe dit verder geregeld gaat worden. Omdat het nogal lastig is om 2 maanden zonder pin pas te zitten. De bank vertelde ons mam dat ze mij maar een nieuwe pas op moest sturen omdat ze de blokkering er niet vanaf konden halen omdat dit niet veilig was.

’s Avonds zijn we lekker gaan eten in Pattaya en hebben we wat gedronken bij onze favoriete rock band op Walking street. Dit was tevens het afscheid van Wouter omdat hij morgen naar Bangkok gaat en aan het einde van de week naar huis vliegt.

29-11-2011

De 2e stage dag verliep wederom goed. Nog beter zelfs als de eerste. We hebben er goed over nagedacht wat vandaag beter konden doen dan gisteren. Dit is ons ook gelukt. De groepen die we vandaag hadden waren weer super enthousiast en vonden het leuk dat we hun Engels kwamen leren. De lerares vertelde ons tijdens de lunch dat ook zij vond dat we goed bezig waren en leuke/leerzame dingen deden met de kinderen en dat ze kon zien dat de kinderen hier ook echt van genoten en wat van leerden. Leuk om te horen is datJ.

’s Middags hebben we de les voor volgende week voorbereid. Zodat we morgen kunnen vertellen wat we daar allemaal voor nodig hebben. Dit kunnen de leraressen dan regelen voor ons. Zodat we aankomende dinsdag ook meteen goed aan de slag kunnen en niet nog eerst van alles moeten regelen.

Ook heb ik even mijn mail gecheckt want ik was wel benieuwd naar het verhaal van ons mam over wat de bank nu precies te vertellen had. Tot mijn verbazing las ik dat het na een pittig gesprek ineens wel verantwoord en mogelijk was om de blokkade van mijn pasje te halen. Erg raar dus…. Ik moet nu regelmatig mijn saldo checken om te kijken of er toch geen vreemden geld van mijn rekening halen. Dit is overigens wel verzekerd. Dus als het zou gebeuren hoef ik me geen zorgen te maken over dat ik mijn geld kwijt ben.

’s Avonds hebben we lekker wat gegeten en zijn we op tijd gaan slapen omdat we morgen op tijd op moeten omdat we weer vroeg les moeten geven. Ook vliegen we ’s avonds al richting Chiang Mai. Hier moeten we dan wel een beetje fit voor zijn.

30-11-2011

Vanmorgen zijn we in alle vroegte weer richting de stageplaats gegaan. Hier hebben we weer een les geven. Dit maal aan grade 5. Bij deze klas merkte je dat het niveau niet zo hoog was als bij de andere klassen van grade 5. Het koste ons dus extra moeite om alles goed uit te leggen zodat de kinderen het begrepen. We hebben dit gedaan door alle dingen heel visueel te maken. Dit deden we door dingen voor te doen en door schema’s en tekeningetjes op het bord te maken. Zo is het ons uiteindelijk toch gelukt om de les goed te kunnen geven aan deze kinderen.

1. mam:
    4 december 2011
    Hee, ja ik had idd mijn verjaardag iets anders voorgesteld. Maar ik heb het graag voor je opgelost hoor! Zo zie ja maar zelfs vanuit Thailand kun je terug vallen op je lieve moedertje. :) Fijn dat de stage zo goed verloopt. We zijn super trots op je. Heel veel liefs. Pap en mam