The Islands...

21 december 2011 - Phuket, Thailand

2011-12-18 Phang Nga Bay, James Bond Island:

Na een leuke dag strand in Phuket stond vandaag James Bond Island op het programma. We werden ’s morgens rond 8 uur opgepikt. Een minibusje bracht ons toen naar de pier waar alle boten vertrekken. Dit was ongeveer een uur rijden door bergachtig gebied. Toen we bij de pier waren konden we meteen aan boort en de boot vertrok vrijwel meteen. We zaten weer aan boort met bijna alleen maar Russen. Erg gezellig dus. Voorin bij ons in de boot zaten echter 2 Engelse, een Duitser die al 2 jaar in Nederland woonde een Amerikaan uit New Mexico en een Amerikaanse uit Connecticut. Hier zijn we zowat de hele dag mee opgetrokken. He waren erg leuke mensen. Onze eerste stop was bij Panak Island. een mooi eiland bestaande uit limestone. Dit gesteente in combinatie met de jarenlange erosie door water zorgt voor spectaculaire beelden. We zijn om dit eiland heen gevaren zodat we er wat mooie foto’s van konden maken. We zijn hier niet aan wal gegaan omdat dit simpelweg niet kon. Tijdens het rondvaren zagen we superveel zeearenden. Wat een prachtige beesten. Ze cirkelden de hele tijd boven het water op zoek naar een lekker visje.

Na deze korte stops gingen we verder richting het hoogte punt van de dat namelijk James Bond Island. Dit eiland is bekend van de film, ‘’The man with the golden gun’’. Vandaar dus de naam James Bond Island. Dit is een prachtig eiland met een mooie baai. Middenin deze baai staat de karakteristieke rots van dit eiland. Een rots die onderaan al bijna helemaal is opgezwolgen door het water maar wonder boven wonder toch overeind blijft. Dit was een erg mooi gezicht. Hier hebben we ongeveer een uurtje rond gewandeld en zo de mooie natuur en stranden bekeken.

Na James Bond Island gingen we Kanoën bij Talu Island. We mochten jammer genoeg niet zelf roeien. Dit deed een Thai voor ons. We voeren rond om het eiland en tussen de mangrove bossen door. Ook dit was weer erg mooi om te zien. In de mangrove bossen zagen we veel walking fishes. Vissen die letterlijk met hun vinnen over het land lopen. We voeren ook door mooie druipsteen grotten en langs de uitgeslepen kustlijn.

En toen was het gelukkig tijd voor de lunch. Ik had namelijk flink wat honger gekregen wat al dat heen en weer varen. We gingen lunchen op Panyee Island. Dit is een drijvend dorp waarin veel moslims wonen. Het heeft zelfs een eigenschool en is van alle gemakken voorzien. Het rook er alleen een beetje naar vis. Hier hebben we lekker aan het water gegeten. Natuurlijk bestond de lunch uit rijst en kip en omelet. Verassend! Na de lunch hebben we nog even rond gelopen door het dorp en heeft de gids ons de school laten zien. Deze zag er prima uit.

Na de lunch voeren we richting Hong Island. Dit is een groepje eilanden in het Phang Nga gebied. Met in het midden ervan weer een mooie rots die veel lijkt op die van James Bond Island. Ook dit zag er weer erg mooi uit. Het is lastig om dit allemaal te beschrijven en een foto zegt meer dan 1000 woorden dus kijk daar maar eens goed naar:p haha. Dan zie hoe prachtig deze archipel van eilanden is.

Onze laatste stop was op Naka Island. Dit is een mooi strand waar we lekker zouden kunnen gaan zonnen en zwemmen. Helaas regende het op dat moment. De eerste 10 minuten hebben hierdoor even moeten schuilen in een strandtentje. We hebben van deze gelegenheid goed gebruik gemaakt door met onze nieuwe’’ vrienden’’ een lekker biertje of cocktailtje te drinken. Dit was erg gezellig. Toen het weer wat beter werd zijn we Roy, Ben, Ronald en ik nog even gaan zwemmen. Dit was erg lekker en verfrissend.

Vanuit Naka beach restte ons alleen nog de terug reis. Deze duurde niet al te lang. We waren namelijk eerst naar het verste eiland gegaan vanaf de haven gezien en daarna zijn we steeds weer een beetje terug gegaan richting de haven. Op de boot hebben we nog gezellig gekletst met onze reisgenoten. We hebben toen afgesproken om vanavond met zijn allen wat te gaan eten. Hun wisten namelijk een plek waar je goed en goedkoop kon eten.

Rond een uur of 6 waren we weer terug in ons hotel. We hebben ons toen snel opgefrist en we zijn toen rond 7 uur naar Bangla Road gegaan waar we met de anderen hadden afgesproken. Vanuit hier zijn we naar een marktje gelopen waar veel verschillende eet kraampjes stonden. We hebben hier van alles wat gegeten. De Pad Thai die ik hier gegeten heb was heerlijk. Na het eten zouden we gezellig één drankje gaan doen ergens in de buurt van Bangla Road. Het was echter zo gezellig dat 1, 2 werd 2, 3 werd 3, 4 werd en ga zo maar door. Ben heeft ons toen ook nog voorgesteld aan een Fransman die hij ontmoet had op het vliegveld. Deze werkte in Singapore en is hier nu een weekje op vakantie. Ook hij was erg gezellig en hij had volgens mij knaken genoeg want de tel van hoeveel rondjes hij gegeven heeft was ik al snel kwijt. Het begon met Vodka en Sambuca daarna werden het lekkere biertjes. Merci beaucoup Julian! Rond 1 uur vonden we het laat genoeg en zijn we terug gegaan naar het hotel. Het was een erg gezellige avond en ik vond het ook erg leuk om deze mensen te leren kennen. De rest had morgen vrij dus die bleven nog even hangen. Bij ons gaat de wekker morgen om 10 over 6. Erg vroeg dus. Welterusten!

2011-12-19 Krabi

Allereerst wil ik vandaag mijn zusje en haar vriend Dennis feliciteren met hun 2 jarig jubileum. Opdat er nog heel wat jaartjes bij mogen komen! Ook wil ik oma van harte feliciteren met haar verjaardag! Maak er allemaal een leuke dag van.

Pff… 06.10 de wekker gaat. Wat vroeg zeg na zo’n avondje stappen. Maar ja dat geeft niet want we gaan vandaag weer een mooie groep eilanden bezichtigen. Ik heb vooral zin in het snorkel gedeelte. Ben benieuwd of het hier ook zo mooi is als in Egypte. Na het ontbijt in ons hotel worden we weer meteen met een minibusje naar de pier gebracht waar een grote boot op ons ligt te wachten. Met deze boot gaan we naar de eilanden toe. Dit is ongeveer 2 uur varen. Dus hopelijk is het een beetje de moeite waart. Na een dikke 2 uur varen met onderweg veel zon en een mooi uitzicht arriveren we op Nopparat Thara Beach waar we overstappen in een speedboot die ons de rest van de dag rond zal varen.

Onze eerste stop maken we bij Tub island. Hier gaan we niet aan wal, we varen er alleen omheen om foto’s te maken. Dit is een erg mooi eiland Vanuit hier gaan we verder naar Talay Waek.

Talay Waek bestaat uit 2 eilanden. Tijdens laagtij kun je van het een naar het andere eiland lopen omdat er dan een soort van pad ontstaat tussen de beide eilanden. Dit was prachtig. We kregen hier ongeveer 40 minuten om rond te lopen. Dit was niet erg veel tijd maar genoeg om alles goed gezien te hebben. Als je midden tussen de 2 eilanden instaat en om je heen kijkt hebt je een spectaculair uitzicht. Overal om je heen is kraak helder blauw water, je ziet overal in het water kleine eilanden en om je heen is een wit strand. Erg indrukwekkend allemaal.

Si Island, dit wat het volgende eiland wat op het programma stond. Hier gingen we niet naar toe om het strand en uitzicht te bekijken maar omdat je er voor de kust prachtig kon snorkelen. Er zaten super veel verschillende vissen in alle kleuren die je, je maar kunt voorstellen. Deze zwemmen hier overal tussen de rotsen door en eten van het koraal. Wat ook heel speciaal was, is dat we allemaal een stuk brood kregen om mee te nemen in het water en aan de vissen te voeren. De tijgervisjes kwamen dan massaal naar je toe om het brood zo uit je hand te eten. Erg vet om te doen. Na het voeren hebben Roy en ik de baai verder verkent waar we nog een aantal mooie vissen zijn tegen gekomen.

Na het snorkelen, voeren we verder naar Chicken Island. Dit eiland heet zo omdat als je het van een afstandje bekijkt net op een kip lijkt. Dit was ook wel leuk om te zien. We zijn hier ook weer alleen omheen gevaren om enkele foto’s te maken en om te genieten van het uitzicht.

Poda Island, Hier gingen we naar toe om even lekker te relaxen. Dit is een wat groter eiland met een mooi strand. We hebben hier lekker gezwommen en ook weer mooie foto’s gemaakt. We hebben hier ook nog even gesnorkeld maar er was hier niets te zien op wat kleine visjes na.

Gelukkig gingen we hierna eindelijk eten. Het was al ongeveer half 2 voordat we arriveerden op Railay Beach waar we hebben gegeten in het Sand Sea Restaurant. Vanuit het terras van dit restaurant keek je mooi uit op de baai van het eiland. Een super uitzicht! Onze gids vertelde ons dat dit strand in de top 10 van mooiste stranden ter wereld staat. Het was ook echt mooi om te zien. Na het eten hebben we hier nog lekker wat rond gewandeld om het eiland te verkennen.

Phranang Cave/Beach, Dit was onze laatste stop van de dag. Op dit eiland ligt een heilige grot. Waarin een vrouw vereerd wordt. Andere Thaise vrouwen komen hierna toe met allerlei voorwerpen die op het mannelijke geslachtsdeel lijken om deze te offeren en zo hopen ze een leuke man te vinden. De leggende gaat namelijk over een vrouw die hier op dit eiland na lang zoeken een man heeft gevonden en toen een tijdje later terug kwam op het eiland om met hem te trouwen. Nog voordat ze het ja woord hadden gegeven aan elkaar stierf te vrouw echter. De Thai geloven dat haar geest nog steeds rond dwaalt in deze grot. Een raar verhaal. Maar ja raar zijn hier wel meer dingen. Na het bezoek aan de grot gingen we naar het strand van dit eiland wat ook weer heel mooi is. We hebben hier lekker in de zon gelegen en gezwommen. Op dit eiland kwamen gek genoeg Ronald weer tegen. Hij was met een bus naar Krabi Town gegaan en had vanuit daar een excursie naar dit eiland geboekt. Hij vertelde ons dat de Fransman die we gister hadden ontmoet zelfs nog de zee in was gerend na het stappen omdat hij een weddenschap had verloren. Haha.. Rond 4 uur moesten we gaan om met de grote boot weer terug te keren naar Phuket.

Rond half 8 ’s avonds waren we weer terug in ons hotel. Een erg lange dag dus. Maar wel weer een hele leuke. Waarin we weer veel mooie en indrukwekkende dingen gezien hebben. Toen we allemaal klaar waren met douchen en zo zijn we gaan eten bij de Mc Donalds. Hierna zijn we weer naar Bangla Road gegaan. Hier hadden we weer afgesproken met Ben en zo. De Fransman was er ook weer bij. Hij had een super tof idee. Toen we het hadden over wat we zouden konden gaan doen zei hij: ‘’Oké, tonight we’re going to do it ghetto style’’. Iedereen had zoiets van huh wat is dat nou weer en om het uit te leggen zei Julian ‘’We’re going to a 7-eleven, buy a shitload of beer, a bottle of vodka and then we’re going to beach and get drunk to getter’’. Hahaha dat klonk ons allemaal als muziek in de oren dus we hebben zijn plan maar uitgevoerd. Het was weer erg gezellig op het strand. We hebben weer veel gelachen. Rond 11 uur zijn we dit keer naar huis gegaan, erg verstandig. We hebben toen meteen afscheid genomen van iedereen omdat we hun denk ik niet meer zullen zien. Ben, een 32 jarige Amerikaan uit New Mexico komt ons nog op zoeken in Pattaya om samen Nieuwjaar te vieren. Na het afscheid zijn we terug gelopen naar het hotel waar we meteen zijn gaan slapen. Morgen Koh Phi Phi.

2011-12-20 Koh Phi Phi

Vandaag zou volgens vele het hoogte punt van de week worden. De meeste mensen die we namelijk hebben gesproken over Phuket zeiden dat je zeker naar Koh Phi Phi moest gaan omdat het daar echt super mooi zou zijn om te zwemmen en te snorkelen.

We waren dus heel benieuwd wat we vandaag wel niet zouden gaan zien dan. Omdat de voorgaande dagen ook al super mooi waren. We werden rond 7 uur opgehaald bij ons hotel. Ze brachten ons toen weer naar een pier waar de speedboot klaar lach om ons naar de eilanden te brengen. Vanuit de pier was het ongeveer een uur varen. Dit ging zo voorbij omdat er onderweg weer van alles te zien was.

Onze eerst stop maakte we bij Maya Bay. Dit is een super mooie baai met een mooi strand en helder water. Hier hebben we een tijdje lekker rond gelopen en het eiland verkent. De baai was bijna helemaal omringd door hele hoge rotsen. Dit gaf vanuit het strand gezien een mooi uitzicht.

Vanuit hier gingen we verder richting Loh Samay Bay en Pileh Lagoon. Hier konden we jammer genoeg niet aan wal gaan omdat het water te laag stond. Vanuit de boot kon je het echter ook goed zien. Het waren 2 mooie baaien tussen indrukwekkende rotspartijen in. In de buurt van deze baaien gingen we toen snorkelen. Roy en ik hadden flippers gehuurd omdat ze zeiden dat het koraal erg scherp was en dat er veel zee egels zaten. In combinatie met het lage water was het dus beter als je flippers zou huren om je voeten te beschermen. Eenmaal in het water, wat nog niet zo gemakkelijk ging met die flippers aan je voeten, werden we alweer meteen omsingeld door visjes die dachten dat we hun kwamen voeren. Dat was dit keer niet het geval. We hebben hier een half uur rond gezwommen en in dat half uur hebben we weer super mooie vissen gezien. Ook het koraal was soms mooi om te zien. Hier moest je echter wel goed naar zoeken omdat dit niet zo overmatig aanwezig was als de mooie vissen. Het lage water had ook als voordeel dat je alles goed kon zien met snorkelen. Ik heb weer een heleboel foto’s gemaakt. Hoop dat ze weer goed gelukt zijn. Dit was echt 1 van de hoogtepunten van de dag.

Na het snorkelen gingen we naar Monkey Beach waar we apen gingen voeren. Doordat het water nog steeds zo laag stond, konden we hier ook niet aan wal gaan. De gids heeft toen besloten om eerst te gaan eten op Tonsai Bay. Na het eten zouden we dan terugkeren op Monkey Beach om te kijken of we dan wel aan wal konden gaan. Tonsay Bay was ook weer een mooi eiland met een prachtige baai wederom omringd door machtige rotspartijen. Na de lunch hebben we hier nog lekker over het strand gewandeld.

Het water stond nu gelukkig al wat hoger en we konden dus aan wal op Monkey Beach. Hier hebben we even de aapjes gevoerd, wat wel weer leuk was, en daarna zijn we verder gegaan naar Viking Cave. Deze grot wordt zo genoemd omdat er op de wanden tekeningen te zien zijn van oude Viking schepen. We konden hier niet naar binnen omdat het van een particulier was. Van buiten uit gezien stelde het weinig voor.

De laatste stop die we maakten was ook meteen een van de mooiste. Deze was namelijk op Khai Beach. Hier mochten we anderhalf uur lang lekker zwemmen, snorkelen en op het strand liggen. Het uitzicht hier was echt prachtig. Overal waar je keek was wit strand, helder blauw water en in de verte zag je overal weer nieuw eilandjes opdoemen. Ook hier hebben we weer gesnorkeld. Hier kwamen de vissen nog dichterbij. Wat erg mooi en leuk was om te zien. We mochten echter niet te dicht bij de rotsen snorkelen want daar zaten veel giftige zee slangen. Een beet hiervan zou je doden. Want tegengif was in geen velden of wegen te bekennen. Hier hebben we ons dus ook maar niet aan gewaagd. Want waar we wel mochten snorkelen was ook genoeg te zien.

Na het bezoek aan dit mooie eiland zijn we weer terug gevaren naar te pier. Het is weer een mooie dag geweest. Wat nu het mooiste was kan ik niet echt zeggen. Iedere dag was weer anders en op zijn manier mooi en indrukwekkend. Overal had je wel een mooi uitzicht of mooie stranden. Het snorkelen was wel een van de absolute hoogtepunten waarvan iedere dag er wel een paar had. Wat een mooie natuur zeg. Echt Top.

’s Avonds zijn we in de stad wat gaan eten en hebben we op Bangla Road weer even wat gedronken. We zijn hierna op tijd naar huis gegaan omdat we in het hotel eindelijk weer is internet hadden. Ik heb toen even alle mail gecheckt en wat mailtjes verstuurd. Ook heb ik de foto’s van de afgelopen dagen online gezet. Hierna ben ik op de slaapkamer Ajax tegen Ado gaan kijken en toen gaan slapen. Gelukkig kunnen we morgen is een keer tot 9 uur blijven liggen. Dat is ook wel is een keertje lekker.

1. mam:
    21 december 2011
    Ha,
    Wauw wat weer een verhaal.Dit lijkt me echt een super leuke week. Kun je het snorkelen ook vergelijken met Egypte? Leuk dat jullie zoveel nieuwe mensen ontmoeten. Als Sjeng dit leest zou die nog wel eens jaloers op je kunnen zijn. Ha Ha. We beginnen toch wel een beetje jaloers te worden. Jullie liggen daar lekker in het zonnetje aan het strand( op af en toe een regen buitje na dan) en wij vergaan hier van kou. Brrr. Wat dat betreft zou ik maar wat graag met je willen ruilen.
    Veel liefs en een dikke X pap en mam.