Stageweekje:

20 december 2011 - Jomtien, Thailand

2011-12-12

Vandaag hadden weer alle basisscholen vrij. Wij dus ook! Dit kwam wel goed uit naar zo’n weekendje Cambodja. We hebben vandaag dan ook niet veel gedaan. Rond 12 zijn we wat gaan eten bij ons in de straat. Hierna ben ik een film gaan kijken op de kamer. Nadat de film af was gelopen rond 3 uur zijn Roy en ik, de dames waren nog niet terug van Koh Chang, naar het strand van Jomtien gegaan om daar nog even een paar uurtjes lekker te relaxen in de zon.

’s Avonds waren Anique en Lisanne weer terug. We zijn toen samen gaan uit eten en poolen. We hebben het niet al te laat gemaakt want morgen moeten we weer stage lopen.

Een dagje niks was ook wel is een keertje ideaal. Om even alle indrukken op een rijtje te zetten en om gewoon is een keer lekker niks te doen.

2011-12-13

Om 8 uur ging vanmorgen de wekker weer. Om half 10 moesten we namelijk op stage zijn om onze eerste les te geven. We pakken dan altijd de Baht bus van half 9. We moeten er hiervan drie nemen om bij de stageschool te komen. Wat overigens best wel een omweg is. Het is wel een stuk goedkoper dan de normale taxi’s dus vandaar dat we iedere dag die omweg maken. Het duurt ongeveer 30-40 minuten voordat we op school zijn. Dit ligt aan hoelang we tussendoor steeds moeten wachten op een nieuwe taxi.

De lessen die we vandaag hebben gegeven gingen weer erg goed. We hebben de kinderen vandaag geleerd hoe ze eten kunnen bestellen in een restaurant en ook hoe het afrekenen gaat. Daarbij hebben we de kinderen een rollen spel laten spelen. In het rollenspel gingen 4 kinderen naar een restaurant toe om daar een hapje te eten. Een ander kind speelde de ober, nam de bestellingen op en rekende af. Dit deden ze allemaal geheel in het Engels. De kinderen en juf vonden het erg leuk om te doen en om naar te kijken. Met wat ze vandaag geleerd hebben kunnen ze ook meteen aan de slag en de werkelijke wereld. Daarom is het ook zo betekenisvol en zit het dicht bij de leefwereld van alle kinderen. Hierdoor blijft de stof een stuk beter hangen.

Na onze eigen lessen hebben we een aantal lessen geobserveerd van Thaise docenten. Zoals Science, Thais, Rekenen en Engels. Dit was ook weer erg interessant om te zien. Bij de ene klas is het een gigantische chaos en bij de andere klas zit iedereen netjes op zijn stoel rustig te werken. Wel wordt er in ieder lokaal klassikaal onderwijs gegeven en daar moeten de kinderen het mee doen.

Na het observeren zijn we weer terug naar ons hotel gegaan. We waren rond half 5 terug. Toen hebben we nog even de lessen geëvalueerd en de proefjes voor onze natuurles van aankomende donderdag voorbereid en uitgewerkt. Daarna zijn we lekker wat gaan eten en drinken.

2011-12-14

En toen was het alweer woensdag. Vandaag zijn we al 7 weken in Thailand. Wat gaat de tijd toch ongelofelijk snel. Om half 10 moesten we vandaag een lesje geven. We hadden vandaag de zelfde groep als gister dus hebben ook in deze groep de les over het restaurant bezoek gegeven. Ook in deze klas vonden de kinderen en de juf het super leuk. Na onze les zijn we met de juf van deze klas naar een computerlokaal gegaan. Hier hebben we de werkbladen uitgeprint die we voor morgen nodig hebben. Ook hebben we een stencil voor de Thaise leerkracht, die we Engels leren, uitgeprint wat hij mee kan nemen om dit te bestuderen.

Deze Thaise leerkracht gaat eind maart voor een half jaar naar Australië om daar een cursus Engels te volgen. ’s Morgens volgt hij de cursus en ’s middags en ’s avonds werkt hij in een Thai restaurant om deze reis te kunnen bekostigen. Hij heeft ons gevraagd of we van te voren hem konden helpen en zijn Engels niveau alvast een beetje konden opkrikken. Dit is erg leuk om te doen. Vandaag hebben we hem wat handige zinnetjes en uitdrukkingen geleerd die hij kan gebruiken als hij aan het werk is in het Thaise restaurant in Australië. Hier was hij weer erg blij mee. Voor de volgende keer wilde hij graag leren hoe de klok in elkaar zat zodat hij wist wanneer zijn vluchten gingen en zodat hij ook met andere dingen op tijd zou zijn. Vooral het verschil tussen am en pm zal daarin een grote rol spelen.

’s Middags hebben we toen nog een kort interviewtje gehad met een Thaise gymleraar over zijn manier van lesgeven. Daarna zijn we met de taxi weer terug naar ons hotel gegaan. Waar we de rest van de middag rustig aan hebben gedaan.

’s Avonds zijn naar Walking Street gegaan omdat het Anique haar laatste avond was hier in Jomtien. Na Phuket gaat zij naar huis. In de buurt van Walking street hebben we eerst lekker wat gegeten. Daarna zijn we gaan poolen op Walking street en de dames hebben nog eerst even gewinkeld op de lokale marktjes. Hier hadden Roy en ik niet zo’n zin in. Daarom zijn wij maar gaan poolen. Na het poolen zijn we met z’n vieren naar een hardrock cafeetje gegaan waar onze favoriete band van Pattaya speelt. Deze spelen erg leuke rock liedjes. Zoals U2, Bon Jovi, Metallica en Oaisis. Hier zijn we rond 12 uur naar huis gegaan om lekker te gaan slapen. We moesten immers morgen weer les geven en ’s avonds vertrekt dan onze bus naar Phuket al.

2011-12-15

’s morgen hebben we lekker uitgeslapen en onze proeven voor de les van vanmiddag voorbereid en de spullen hiervoor bij elkaar gezocht. ’s Middags hebben we de kinderen van onze school een leuke natuurles geven. Waarin ze verschillende proefjes hebben mogen uitvoeren. De dingen die ze ontdekte schreven ze in het Engels op papier. Op deze manier bleef het toch ook een beetje een Engels les.

Na de les zijn we meteen terug gegaan naar ons hotel om de spullen voor Phuket in te pakken. Rond 5 uur heeft de hotelbaas ons toen naar de bushalte gebracht waar onze bus naar Phuket zou vertrekken. Althans dat dachten we. Op het ticket stond namelijk 16 dec. i.p.v. 15 december. We waren er dus een dag te vroeg. Niet al te slim dus. Haha. De baas zelf kon er ook wel om lachen en om ons een beetje op te vrolijken hoefden we niets te betalen voor de extra overnachting in zijn hotel. Dit vonden we erg aardig van hem. Toen we terug kwamen bij het hotel stond iedereen al buiten te lachen. Ook het personeel van de eagle bar moest er om lachen. We hadden hun immers verteld dat we voor een week weg zouden zijn maar naar een uur waren we alweer terug.

Nadat we ons weer opnieuw geïnstalleerd hadden in onze kamers zijn Roy en ik naar de windmill gegaan om te poolen en om een hapje te eten. Later zijn Anique en Lisanne ook nog gekomen. Toen we genoeg hadden van het poolen zijn we nog even wat gaan drinken in onze stamkroeg, de Eagle Bar. Hier hebben we nog tot ongeveer 1 uur gezeten. We hebben gekletst over van alles en nog wat. Ook kwamen hierbij de nodige biertjes aan bot. Heerlijk! Waar we een busreis van 14 uur verwachte kregen we dus een avondje stappen. Dat is enigszins nog een meevaller te noemen.

1. mam:
    21 december 2011
    Wat een leuke lessen zeg. Erg leuk thema. Wat grappig dat jullie daar de leraren nog engels bij moeten leren. Dat zegt ook wel wat over hun niveau. Zal wel raar zijn als Anique er straks niet meer is. Maar ja, dan duurt het voor jullie ook al niet zo heel erg lang meer. Dikke knoevel van ons allemaal.