Weekendje Cambodja

12 december 2011 - Jomtien, Thailand

Cambodja.. Angkor Wat..

2011-12-09 Op naar Cambodja…

Na vele voorbereidingen was het vandaag dan eindelijk zover. We gaan naar Cambodja toe om Angkor Wat te bezichtingen. We vertrokken vandaag om 07.00 uur bij ons hotel. Hier werden we opgehaald door een busje dat ons naar de grens bracht. Deze tocht duurde ongeveer 4 uurtjes. Bij de Aranyaprathet border (wat een naam zeg) hebben we in een groot casino gegeten. Hier zaten een hoop oude vrouwtjes aan de fruitautomaten steeds maar weer aan die hendel te trekken hopende op die gigantische Jackpot die toch nooit valt. De lunch was erg lekker.

Na de lunch heeft onze gids ons geholpen om de grens over te komen. Hij heeft voor ons het visum geregeld en ons gewezen waar we onze stempels moesten halen. De eerste stempel om Thailand te kunnen verlaten kreeg ik niet zomaar. Ik was namelijk weer zo slim geweest om mijn departure card die ik bij aankomst op Suvarnabhumi (26-10-2011) gekregen had kwijt te raken. Ze wilde me er daarom eerst niet door laten. Na wat gepraat kregen we de douanier toch zover om de benodigde stempel in mijn paspoort te zetten. Pfiew wat een geluk! Na deze stempel hadden we Thailand officieel verlaten. Om Cambodja in te komen moesten we ook nog stempel halen bij de Cambodjaanse douane. Hier stond helaas een rij van een uur. ‘’Gelukkig’’ is dit land zo corrupt als wat en lukte het ons om via een achterdeurtje onze stempel te bemachtigen. We moesten hier voor echter wel 100 baht (€2.50) aan onze gids betalen haha. Door 2.50 te investeren liep onze wachttijd van meer dan 1 uur ineens terug naar +/- 5 min. We kregen nu ook weer een departure card voor als we weer terug naar Thailand gaan. Gelukkig werd deze in mijn paspoort geniet zodat ik het ook niet kwijt kan raken. Of ja minder makkelijk;) Vanuit het plaatsje Poi Pet, zo heette de grensplaats in Cambodja, Werden we naar ons hotel gebracht in Siem Reap. Het hotel was heel sjiek, we hadden betaald voor 3 sterren maar kregen er 4 altijd goed dus! Dit was nog ongeveer 2 uurtjes rijden vanaf de grens.

Eenmaal aangekomen bij ons hotel hebben we ons eerst even opgefrist en daarna zijn we met de gids naar een killing field gegaan. Dit is een herdenkingsplaats aan de vele mensen die zijn omgekomen tijdens het Polpot regime tussen 1975-79. In deze tijd zijn ongeveer 2.500.000 miljoen mensen vermoord. Het communistische regime van Polpot vocht toen tegen de Rode Khmer die een vrije staat wilde. Khmer betekent ook mensen of volk. Na het killing field hebben we Artisant D’angkor bezocht. Dit is een werkplaats waar gehandicapten mensen leren beeldhouwen, houtbewerken en schilderen. Ze maakte erg mooie dingen.

Om half 7 zijn we toen gaan eten. We mochten samen 3 gerechten van de kaart kiezen en deze kregen we dan. Voor het drinken moesten we wel betalen. Na het eten hebben we in het hotel nog wat gedronken en zijn we rond 11 uur gaan slapen. Morgen moeten we immers om half 7 alweer opstaan. We gaan dan de hele dag tempels bezichtigen.

2011-12-10 Angkor Wat

Angkor Wat, dit wereld wonder gaan we vandaag bekijken. Ben echt benieuwd hoe dit gaat worden. Voordat we naar Angkor Wat gaan maken we eerst nog een aantal andere stops. Op onze weg daarna toe zagen we veel kinderen op straat demonstreren voor de Human rights day. Dit leeft hier echt. In de buurt van Siem Reap, De stad waar wij verblijven, zijn tot nu toe 254 tempels gevonden. India helpt momenteel met het renoveren wat de tempels. De meeste zijn namelijk helemaal overwoekerd door struiken en bomen of zelfs voor een deel ingestort.

Ta Prohm:

Als eerste bezichtigen we vandaag de Ta Prohm tempel. Deze tempel is speciaal omdat er op de muren heel veel bomen groeien wat voor een spectaculair gezicht zorgt. De ingangspoort van deze tempel met 4 budha beelden erin gegraveerd was erg mooi. Onze gids vertelde ons om hier niet teveel accu van ons fototoestel aan te verspillen omdat we nog veel mooiere dingen zouden gaan zien. Deze tempel is overigens ook gebruikt voor een film van Tomb Raider.

Angkor Thom:

Angkor Thom is een grote oude stad met daarin veel mooie bezienswaardigheden. Op de weg hierna toe stopten we nog even bij een onafgemaakte tempel. Deze was ter ere van Shiva de god of creation and distruction. Tijdens de bouw ervan sloeg een keer de bliksem in. De mensen beschouwden dit als ‘’bad luck’’ en een teken van Shiva om te tempel niet af te maken.

Toen we Angkor Thom binnen reden door de Victory gate kon je meteen al zien hoe mooi het hier was en hoeveel tempels en gebouwen er van vroeger waren overgebleven. Als eerste gingen we naar de Bayontempel. Deze is centraal gelegen in de oud Angkoriaanse hoofdstad Angkor Thom en bekend om zijn 54 torens met daarin 4 Budha hoofden. De 54 torens staan voor de 54 streken die Cambodja toen der tijd had. Iedere streek mocht 1 ingenieur sturen om 1 toren te ontwerpen.

Deze tempel was erg mooi en indrukwekkend. Je vraagt je vooral af hoe konden mensen in het jaar 1181 (12e eeuw) al zulke mooie dingen maken, ongelofelijk.

De 2e stop die we maakten in Angkor Thom was bij de piramidevormige tempel Baphuon gemaakt in de 11e eeuw. Ook deze tempel zag er weer schitterend uit. Dit was echter geen Budhistische tempel maar een hindoeïstische. De tempel is onlangs gerenoveerd door de Fransen. Cambodja is namelijk 90 jaar lang een Franse kolonie geweest en de Fransen pronken nog steeds met het feit dat hun de tempels ontdekt hebben. Wat overigens volgens de lokale bevolking absoluut niet waar is. Door de overstromingen van afgelopen maanden hebben de fransen hun werk helaas niet helemaal af kunnen maken. De markeringen op de stenen die nog geplaatst moesten worden zijn er namelijk afgespoeld. Ze hebben nu dus geen idee waar de overige stenen nog moeten komen. Dit wordt nog een leuke puzzel. We zijn in deze tempel helemaal tot de top gelopen. Vanuit hier had je een goed overzicht. Je kon ook mooi de 200 meter lange toegangsweg zien, rainbow bridge genaamd.

Hierna gingen we naar het Royal Palace waar de koning van die tijd altijd woonde. Dit is gemaakt van zandsteen en van vulkanische stenen. Dit paleis is al in de 10e eeuw gebouwd. Om het paleis heen is nog een extra muur gebouwd van 200 bij 600 meter waarin het paleis staat en waarin ook de bevolking woonde. De toegangspoort is ook hier weer mooi versierd en een indrukwekkend gezicht. Als je hier doorheen loopt naar buiten kom je op Ellephant terrace. Dit heet zo omdat er in de muren van het terras veel olifanten zijn gegraveerd. Op dit terras hield de koning altijd zijn toespraken. Ook werden hier voorname mensen gecremeerd ten ogen van de gehele bevolking. Normale mensen werden ergens in het bos verbrand. Op het grote veld ervoor werden sporten beoefend als polo en worstelen. Ook staan hier de gerechtsgebouwen waarin de criminelen van deze tijd werden veroordeeld. Een eventuele onthoofding of iets dergelijks vond ook weer plaats op Ellephant terrace. Niet bepaalt een gezellig terrasje om even een biertje te drinken dus.

Het laatste wat we bezichtigd hebben in Angkor Thom is de South Gate. Deze poort is het best bewaard gebleven van de 4 grote toegangspoorten. Rechts op de brug werden Goden afgebeeld en links Demonen. Ook zag je weer de bekende Budha gezichten bovenop de poort. Wederom erg mooi.

Angkor Wat:

Na de lunch stond de klapper van vandaag op het programma. ANGKOR WAUW ehh WAT. Angkor wat is een hindoeïstische tempel en het nationale symbool van Cambodja. Tevens wordt deze tempel beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen van het Khmer-rijk en is gebouwd tussen 1113 en 1145. De maximale hoogte van het complex is 65 meter en het complex is ongeveer 1 vierkante kilometer groot.

We hebben hier ongeveer 2 uur rond gelopen en werkelijk onze ogen uit gekeken. Dit is echt een van de mooiste bouwwerken die ik ooit in mijn leven heb gezien. Ik snap daarom ook goed waarom het een van de wonderen van de wereld is en op de werelderfgoed lijst van UNESCO staat. Om het complex heen is een hele grote gracht gemaakt die ongeveer 2 meter diep is. Deze grote gracht is helemaal met de hand uitgegraven door slaven toen der tijd. Momenteel zijn er Fransen, Duitsers en Italianen bezig om het complex verder te renoveren. Dit is een beetje een prestige strijd geworden tussen de landen volgens onze gids.

Ben echt blij dat we deze excursie gedaan hebben. Ook al koste het de nodige centen. Dit weegt niet op tegen de ervaringen en indrukken die we hier weer opgedaan hebben. ‘’it was amazing’’.

Na Angkor wat zijn we nog een berg opgeklommen omdat je vanuit hier een mooi overzicht had over het Cambodjaanse landschap. Je kon hier goed de jungle zien en het grote meer er midden in. Ook kon je vanuit hier zien hoe Angkor Wat was omsingeld door de Jungle.

Hierna zijn we terug naar ons hotel gebracht waar we ons even konden opfrissen voordat we gingen eten.

Tijdens het eten konden we kijken naar Cambodjaanse dansen. Sommige waren wel aardig maar de meeste stelde in mijn ogen niet veel voor. Maar ja om Angkor Wat te kunnen overtreffen moet je ook wel van hele goede huizen komen.

2011-12-11 Terug naar Jomtien..:(

Onze trip zit er alweer op. Wat gaat het toch snel allemaal. Vandaag gaan we alweer terug naar Jomtien. We werden om 8 uur opgehaald en naar de grens gebracht. Onderweg zijn we nog even gestopt in een dorpje om wat beeldhouwkunsten te aanschouwen. Ook hebben we nog ergens wat gedronken en gegeten. Rond half 12 waren we bij de grens en om 12 uur waren we alweer terug in Thailand. Vanuit hier werden we weer terug gebracht naar Jomtien. De rit die normaal 4 uur duurt duurde dit keer 6 en een half uur. Omdat onze chauffeur het nodig vond om af en toe wat bij te verdienen en iedere keer lifters op te pikken en weer een stuk verderop af te zetten. Wat een ellende zeg.

Om half 7 waren we eindelijk terug in het hotel. We zijn toen meteen wat gaan eten en daarna hebben we de hele avond gecomputerd en film gekeken. Even bij komen van een indrukwekkend weekend. Ook deze trip is weer zeer geslaagd. Ik heb weer super mooie en onvergetelijke dingen gezien. Met als absoluut hoogtepunt ANGKOR WAT!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. mam:
    13 december 2011
    Ha,
    Tja, dat kan er ook maar eentje gebeuren natuurlijk.
    Heb je geluk gehad dat je het land nog uit bent gekomen.
    Dan zie je er toch nog best betrouwbaar uit.;)
    Wel een goede deal gesloten. Dat is niet veel voor 2.50. Van wie zou je dat toch hebben?!
    Wel leuk om te horen dat het allemaal de moeite waard is geweest. Kun je al weer wat afvinken op je to do lijst. De foto's zijn wederom prachtig. Dikke knuf en Xxxx van ons allemaal.
  2. mam:
    14 december 2011
    haha.. jaaa normaal raak ik nooit iets kwijt dus snap er niks van :P haha dat weet ik ook niet waar ik dan van heb..;) maar was idd echt de moeite waard.

Groetjes..