Scholen kijken met Tom en Asian University

22 november 2011 - Jomtien, Thailand

14-11-2011:

Dag je vrij omdat alle scholen ineens dicht waren en onze stage dag dus niet door kon gaan.

Lekker gezwommen en bijgekomen van ons drukke weekend.

15-11-2011:

We zouden eigenlijk naar de Asian university gaan. Dit ging niet door wegens een druk programma. Onze lessen die we zouden volgen zijn nu verzet naar vrijdag. Lijkt me wel erg interessant om een keer een dag mee te lopen op deze school.

16-11-2011:

Om half 7 ging de wekker vandaag. Erg vroeg was dat voor ons. Om 8 uur moesten we namelijk bij het Mercy Centre office zijn. Hier werden we door Tom, een instructeur voor buitenlandse leerkrachten die Engels gaan geven, opgehaald en naar de 2 scholen gebracht.

Primary school: Sawakkee Ratbumrung:

Dit is een school die niet veel geld heeft. De kinderen die hier naar toe gaan komen ook uit een arm gezin. Het is erg raar om te zien hoe je hier dan toch ontvangen wordt. We kregen koffie water en allerlei vruchten en Thaise lekkernijen. Heel gastvrij dus weer.

We hebben dit keer weer dezelfde les aan dezelfde groep gegeven. Zo konden we mooi aan onze eigen verbeterpunten werken en het verschil zien tussen deze school en de school waar we vorige week les hebben gegeven. De les verliep weer heel goed. Beter zelfs als bij de vorige school. Nu hadden we echt het idee dat de kinderen veel geleerd hadden. De testjes die we bij ze afnamen deden ze heel goed.

Na het les geven kregen we meteen complimenten van Tom en de groepsleerkracht. Tom vroeg zelfs nog of zijn leraren niet een keer naar ons mochten komen kijken om wat trucjes en werkvormen te leren en zien.

We zouden hierna eigenlijk meteen door rijden naar de highschool in de buurt van de basisschool. Maar de directeur wilde graag dat we blijven eten. Ook weer erg gastvrij. Hiermee wilde hij zijn blijk van waardering en dank laten zien.

Voordat we naar de Highschool gingen wilde Tom ons eerst nog even wat laten zien. We zijn toen naar de Assumtion University gegaan. Dit was volgens Tom de duurste universiteit van Zuidoost Azië. Les geld bedroeg hier 200.000 Baht per jaar. Ongerveer 5000€ en dat is exclusief boeken en lunchgeld. Het complex was echt schitterend om te zien heel groot en mooi gemaakt. Meer museum dan school.

Highschool:

Op deze highschool hebben we 2 lessen kunnen observeren. 1 les werd gegeven door een Thaise lerares en de andere les werd gegeven door een Amerikaanse leraar. De verschillen tussen deze leraren waren groot. Bij de een was het chaotisch en bij de ander heel strikt. Je zag dat de kinderen zich in de 2e manier van werken beter thuis voelde en ook meer van zichzelf durfden te laten zien.

Na de highschool reden we weer naar huis. Het was een lange dag geweest. We waren van ongeveer half 7 ’s morgens tot half 7 ’s avonds op stap geweest. ’s Avonds hebben we toen ook niet veel meer gedaan. Ook omdat we wisten dat de dag erna weer net zo druk zou zijn als deze. We hebben nog lekker wat gegeten en gedronken en zijn daarna gaan slapen.

17-11-2011:

Ook vandaag gingen we weer een dagje er op uit met Tom. Om half 8 dit keer. We zouden vandaag zijn kantoor gaan bekijken, de grootste Budha tempel van Zuidoost Azië en een vooruitstrevende Highschool.

Grootste Budha Tempel:

in het plaatsje Choengsao bekend om zijn uitstekende rijst en mango’s ligt 1 van de grootste Budha tempels ter wereld die vandaag de dag nog steeds in gebruik is. Tom wilde ons deze daarom ook graag laten zien. Het was van buiten een hele mooie tempel die goed onderhouden was en mooi gedecoreerd. Het gedeelte waar we mochten kijken was mooi. Hier stonden een aantal Budha beelden waar Thaise mensen bij konden bidden. Het was leuk om dit even mee gepikt te hebben. Kunnen we dat ook weer afvinken op ons lijstje.

Tom’s Office:

Na het bezoek aan de tempel zijn we naar Tom zijn kantoor gegaan. Hier heeft hij ons de lokalen en zo laten zien. Ook hebben we van hem een aantal handige brochures gekregen waarin staat wat de kinderen van grade 1 t/m 6 aan Engels krijgen. Ook hebben we kennis gemaakt met enkele collega’s van Tom die ook bij TEFL Elite werken. Dit bureau geeft een cursus van 120 uur aan buitenlandse mensen die Engels willen komen geven in Thailand. Hiervoor is geen vooropleiding nodig. Je hoeft alleen maar die cursus van 120 uur met succes te doorlopen en dan kun je les geven in Engels op basisscholen en het middelbare onderwijs. Waar je in Nederland dus 4 jaar voor naar school moet leer je hier dus in 120 uur, ‘’ideaal’’ dus…?

Highschool:

De highschool die we vandaag hebben bezocht was een hele andere school dan die van gister. Hier hadden ze een heel vooruit strevende blik. Ze wilde namelijk graag een internationale school worden. Dit semester konden de kinderen al Frans, Engels, Thais en Chinees volgen. Volgend semester zou daar nog Burmees, Laos en Cambodjaans bij komen. De school heeft veel geld te besteden dankzij het dichtbij gelegen vliegveld van Bangkok, Suvarnabhumi. Hiervan krijgen ze veel geld vanwege de geluidsoverlast. Het vliegveld betaald zelfs een nieuw school gebouw wat rond de 3 miljoen € zal gaan kosten. Dit maakt het voor hen dus een stuk makkelijker om goed beleid te voeren en capabele mensen aan te trekken waaronder buitenlandse leerkrachten. Wij hebben hier een gesprek gehad met de directeur en andere teamleden. Ook hebben we gekeken naar enkele lessen en hebben we een spelletje gespeeld met een aantal klassen. Dit was erg leuk. De kinderen waren weer erg enthousiast en ook de leerkrachten. Ze vroegen ook hier wanneer we weer terug kwamen.

Tom’s Office:

Na het bezoek aan de highschool zouden we eigenlijk meteen richting ons hotel gaan. De mensen van Tefl, het bedrijf waar Tom voor werkt, wilden ons echter nog bedanken door ons op avondeten te trakteren. We zijn toen weer met zijn allen naar het kantoor van Tom gegaan waar we lekker pizza hebben gegeten. Daarna heeft Tom ons naar huis gebracht.

18-11-2011 Asian University:

Vandaag hadden we een afspraak met Freek op de Asian University. Hier hebben we een workshop gevolgd over ‘’task based learning’’. Dit ging erover hoe je werkvormen effectief in kon zetten en wat voor resultaten je hiermee kon bereiken. Vooral ging het erover hoe je interactie tussen kinderen kon stimuleren. Deze workshop was erg interessant. Na de workshop zijn we gaan lunchen. Na de lunch hebben we de lessen voorbereid die we later op de middag zouden gaan geven op een brengen. Freek was erg tevreden over onze inzet en manier van les geven. Ook het niveau van de Engelse taal was prima volgens Freek. Leuk om van hem zulke complimenten te krijgen.

19-11-2011 Fishing Day:

Om 8 uur ’s morgens werden we opgehaald door een taxi busje wat ons naar de pier in Pattaya bracht. Van hieruit begon onze excursie.

Monkey Island:

Als eerste stop stond Monkey Island op het programma. Op dit eiland hebben we apen gevoerd. De apen kwamen heel dichtbij en sprongen zelfs op je. Het was een hele mooie omgeving om aan te meren. Het was ook leuk om de aapjes te voeren. Je moest wel uitkijken dat ze niet je fototoestel of zonnebril afnamen en deze mee de boomtoppen innamen.

Vissen:

Na monkey island zijn we verder gevaren richting de visplek. Hier hebben we anderhalf uur gevist. Als aas gebruikten we inktvis. Je hoefde alleen maar je lood naar de bodem te laten zakken en af en toeh hier mee te bewegen en wachten tot je beet kreeg. In totaal heb ik er 9 gevangen. 1 keer had ik zelfs aan allebei de haken een vis hangen. De gevangen vis werd meteen door de Thaise mensen aan boort schoon gemaakt en klaar gemaakt voor de lunch. Dit smaakte goed. Helaas waren alle garnalen al opgegeten door die asociale Russen die aan boort waren. Wat een waardeloos volk is dat zeg! Maar ja de pret was er niet minder om!

Koh Larn:

Als laatste gingen we naar een mooi strand op Koh Larn. Hier hebben we gesnorkeld. Tussen de rotsen waren vele visjes te zien. Sommigen hadden ook mooie kleuren. Ook hebben we een aantal krabben gezien. Na het snorkelen hebben we ook nog banaan gevaren en vanuit hier zijn we terug gezwommen naar onze boot waar we toen vanaf zijn gaan springen en een lekker biertje op hebben gedronken.

Vanuit Koh Larn was het nog een anderhalf uur varen totdat we weer terug in Pattaya waren. Op de boot was het erg gezellig en hebben we nog lekker wat gedronken en gegeten. Het was echt een leuke dag.

1. mam:
    22 november 2011
    Heeej,
    Yes, alweer een eerste reactie van ons ;)
    Wat een ervaringen weer allemaal. Maar eh, hoe zit het met de kilo-tjes??? Er wordt wel erg veel lekker gegeten en op de tijd wat gedronken. Nou, geniet er maar lekker van hoor. Je hebt het verdiend. Geen slechte vangst voor een onervaren visser :) Kijk al weer uit naar je volgende blog.
    Veel liefs pap en mam Xxx
  2. mam:
    23 november 2011
    haha met de kilotjes komt het wel goed... eten meestal ma 2x perdag.. ontbijten kennen ze hier niet echt..
  3. Oma en Opa:
    23 november 2011
    Hoi dennis,
    Zo te lezen zijn ze daar best tevreden over jullie en heb je de kinderen al wat kunnen leren.
    het vissen ging ook goed maar je moet die russen niet de lekkerste op laten eten.
    Oma vraagt hoeveel kilos je al aangekomen bent.
    Tot volgende bericht.
    Gr, Oma en Opa